Czy stanowczość to trafna cecha dla lidera zespołu? Odpowiedź nie jest tak jednoznaczna, jak mogłoby się wydawać. Choć prawdą jest, że liderzy powinni być zdecydowani, cecha ta musi być zrównoważona umiejętnością słuchania innych i dostosowywania się do zmieniających się potrzeb grupy.
Słowo „stanowczość” ma nieodłączne skojarzenie z podejmowaniem decyzji i posuwaniem się naprzód bez zadawania pytań. To może się sprawdzić w niektórych sytuacjach, ale czasami może zaistnieć potrzeba cofnięcia się i zadania pytań przed kontynuacją. Jakie są długoterminowe skutki naszych działań? Co inni pomyślą o tej decyzji? Jak wpłynie ona na inne projekty? Czy naprawdę zajmujemy się tutaj głównym problemem? Jeśli tak, to możemy iść naprzód z przekonaniem, że podjęliśmy mocną, etyczną decyzję.
Żadna decyzja nigdy nie jest podejmowana bez pewnego rodzaju kompromisu po drodze. Niezależnie od tego, czy chodzi o coś drobnego, jak zmiana wystroju wnętrza, czy o coś większego, jak decyzja o strategii rozwoju organizacji, na pewno znajdzie się ktoś, kto nie zgodzi się z wynikiem. W tym miejscu pojawia się dobre przywództwo – umiejętność wykorzystania taktu i dyplomacji, aby wyjaśnić, dlaczego podjęto decyzję i przekazać swoje racje tak, aby każdy czuł się wysłuchany, zrozumiany i szanowany. Więcej na temat zarządzania zespołem znajdziesz na stronie https://teamowi.pl/ .